Placera ankare

När jag var liten och badade...oj nu kom jag snabbt in på parallellhostorier. Parallelhistorien är att jag minns att jag hade ett schampo som luktade citron och såg ut som en mini-vim flaska. Nån som minns det schampot? Jag grät när håret skulle borstas, mitt toviga kastanjenbruna fina hår. ( som växte ut ifrån en trollunges huvud) lycka den dagen då min pappas fru introducerade balsam för mig!

Back to the story; när det var vinter & jag hade badat fick jag alltid lägga mig framför elementet på en filt för att inte frysa. Ni som levde på 80-talet vet att det här var tider med riktiga vintrar (& alla visste att snön kom) & elementen brukade spruta ut värme.

Det här minnet dock, när jag ligger o värmer mig på en filt efter bad dyker upp i mitt huvud varje vinter och VARJE gång jag duschar o fryser. Då önskar jag att jag hade ett sånt 80-tals element!

Det här fenomemet iallafall; kallas att placera ankare hos någon. Det innebär att man kopplar ihop en händelse som hänt och blir påmind när det händer i framtiden och då förknippar hjärnan det till första gången det hände.

Det är coolt att mamma placerat ankare i min hjärna utan att ens veta om det!


Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Remember me!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0