Old style salsa

Igår var jag & dansade salsa på ett ställe som heter Chicago. Jag dansade salsa 98-99 och det som dansades då var kubansk salsa eller streetsalsa typ. Man dansar på känsla helt enkelt! Självklart finns det färdiga snurrar & turer men i kubansk salsa tar en snurr aldrig slut för att man helt själv ska köra en solokoreografi helt plötsligt och helt osynkat från danspartnern.

Det som dansas nuförtiden i Stockholm heter LA style. I hate it -a lot. Paren ser osynkade ut för att de kör sina egna turer-samtidigt. Det är typ showsalsa och man dansar i linje, antingen brevid varann eller rakt mot varann. Kubansk salsa är snurrar som fortsätter runt varann.

Jag vägrar att lära mig LA style för jag tycker den stilen är ful samt för att jag helt ärligt tycker att jag dansar snyggare och bättre med min salsa. Det är inte ofta jag säger att jag är bäst men nu tycker jag faktiskt det. Jag tycker det är synd att denna fluga av dansstil har utrotat den kubanska. Många tittar häpet på mig & tycker jag dansar fint, försöker, men förstår inte riktigt. Jag förstår att den här stilen är något att hålla kvar vid.

Det är rötterna till salsa helt enkelt


Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Remember me!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0