Kiss-Lisa

Japp, det var det jag skrev. Jag har idag faktiskt reflekterat över hur mycket jag faktiskt kissar och att jag vaknar och behöver kissa på nätterna. Ibland somnar jag till när jag går på toaletten mitt i natten också för jag är så trött. Inte så att jag sitter och sover men jag nickar till en sekund eller två.

Det har gått så långt att jag har börjat planera min vardag efter det här och om jag är ute på stan måste jag hela tiden "passa på" att kissa så fort jag kommer i närheten av en fräsch toalett.

Jag väljer alltid att sitta vid gången på flyg eftersom jag inte vill störa andra flera gånger om jag ska kissa. Såhär har jag levt så länge jag kan minnas och när jag var liten kallades jag kallades jag kisslisa. Jag har accepterat att jag är såhär och inte trott att det är något fel. Anledningen till att jag inte trott det är något fel är att jag faktiskt kissar - MYCKET. Exakt hela tiden.

Det här påverkar såklart livskvaliten och speciellt på sommaren när man hittar på saker utomhus. Det värsta är när man känner sig jobbig gentemot andra för att man kissar ofta, tex på resa då det blir så tydligt att man är på jakt efter toa konstant.

Det som fick mig att tänka till på om det faktiskt kan vara något fel är nog något jag kommit fram till i sömnen nån gång. Igår pratade nämligen jag och killen om ifall vi skulle ta nattbuss eller flyg i sommar. Jag tänkte då genast på om det finns toa på bussen och var tvungen att planera utifrån det.

Av någon anledning var det första jag googlade på imorse om överaktiv blåsa och jag har nu lärt mig en hel del. Jag har lärt mig att jag troligtvis har polyuri vilket innebär att man kissar för ofta och även mycket och det kan vara en felreglering i hormonerna som säger till kroppen att kissa. Man kan hamna här för att man under långa perioder "passar på" att kissa i förväg.

Fantastiskt! Det är precis det jag har gjort i hela mitt liv.

Det kan även vara så att jag har något problem med mina njurar. Eftersom jag aldrig någonsin i mitt liv tagit ett blodprov kan detta inte ha upptäckts tidigare. Jag har kontaktat vårdcentralen och bett om en utredning

Jag håller nu på att försöka träna upp min blåsa, försöker hålla mig så länge jag kan. Jag har satt en "egen gräns" på vart 3e timme och jag skriver upp när jag blir kissnödig och när jag verkligen går och kissar. På detta sätt ska man kunna träna upp blåsans tömningsmekanism ganska snabbt , det ska vara möjligt att nå bra resultat redan på en vecka.

Nu kör jag det här fullt ut! Jag får lida ett tag men jag orkar inte med en semester där jag ska springa runt och kissa hela tiden och gå runt och vara uttorkad för att jag inte vågar dricka.

En sak vet jag nu; det är INTE normalt och det är fan INTE kul...

Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Remember me!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0