Vad är protein? Och varför?

Protein är kroppens byggstenar och består av 20 stycken aminosyror varav 9 st är essentiella. Det innebär att man måste få dem i sig via kosten för att kroppen själv inte kan producera dem.

Protein är således nödvändigt för celluppbyggnad, för bildandet av hormoner, enzymer och immunförsvaret.

För ökad muskeltillväxt såsom styrketräning har 3 specifika aminosyror visat sig vara bäst lämpade. Dessa är leucin, isoleucin och valin. Är målet att byggamuskler kan man ta ett tillskott av BCAA som innehåller dessa grenade aminosyror som då tas upp snabbare än om det måste passera matspjälkningssystemet såsom vanlig mat.

Vanlig mat är självklart alltid bäst men jag har personligen svårt att äta så mycket kött, fisk och kyckling för att täcka mitt behov. Därför äter jag proteinpulver som tillskott. Det är varken gott eller mättande att ta en shake med protein så jag försöker göra lite roligare saker som bakning. Mitt fokus är på mellanmålen.

Världshälsoorganisationen rekommenderar ett dagligt intag av protein på 0,75 gr per kilo kroppsvikt. Observera att detta är en rekommendation och de varierar ofta och man måste anpassa det till sin livsstil. Vi lever inte på samma sätt över hela världen.

Studier har visat att ett intag på 1 upp till 2 gr protein per kilo kroppsvikt är att föredra vid muskelbyggnad. Detta innebär att en person på 50 kilo ska få i sig mellan 50-100 gr protein/ dag. Tro nu inte att en kycklingbit som väger 100 hr är lika mycket protein, det kanske motsvarar 20-30 gr protein.

Tänk efter nu, summera allt du äter under en dag, får du ens i dig den mängden som WHO rekommenderar? Tänk speciellt på frukosten (de flesta äter mackor & gröt) och mellanmålen?

I nästa inlägg ska jag berätta lite om proteinpulver:)


Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Remember me!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0